Michiel Witteveen en The Hunger Project.

Ondernemer Michiel Witteveen is de topman achter winkelketens Blokker, BCC, Big Bazar, Miniso en Intertoys. Dit jaar lanceert hij met Blokker een uniek koffiecup-recycleprogramma, gekoppeld aan The Hunger Project. Zelf is hij al meer dan 10 jaar betrokken bij The Hunger Project: als lid van ondernemersnetwerk Katakle investeert hij in het werk van The Hunger Project in Benin. Michiel vertelt over zijn betrokkenheid en het nieuwe partnerschap.

Op reis naar Benin.

“Zo’n 12 jaar geleden kwam ik in aanraking met The Hunger Project. Ik ben toen met een groep ondernemers meegegaan naar het West-Afrikaanse Benin. 10 jaar later ging ik samen met mijn 2 dochters terug naar het land. Ik was enorm onder de indruk van de negatieve en de positieve dingen die ik daar zag: de armoede, de kansen die er liggen en de organisatie The Hunger Project. Maar ook de mensonterende slavernijgeschiedenis en de niet fraaie rol die Nederland daarin heeft gespeeld. Zo leer je wel je land beter kennen. Dat heeft een enorme impact op mij en mijn dochters gehad.”

Zelf de oplossing bedenken.

“Bij honger denken mensen misschien aan het uitdelen van zakken rijst. Maar zo is het niet. The Hunger Project daagt mensen uit om zelf de oplossing te bedenken en te bereiken – en zet vrouwelijk leiderschap voorop. Zo bereiken ze echte resultaten op de plekken waar dat nodig is, voor een fractie van de bedragen waarmee grotere organisaties of overheidsinstanties werken. En bewijzen we dat ontwikkelingssamenwerking werkt, als je het op de goede manier aanpakt.”

Impact van investeren in The Hunger Project.

“Als lid van ondernemersnetwerk Katakle draag ik bij aan het werk in Benin. Dat het netwerk zelf bestaat uit interessante mensen, van verschillende pluimage, maakt het extra bijzonder. Toen het werk in Benin na 10 jaar nog niet klaar was, heb ik mijn bijdrage met 4 jaar verlengd – juist ómdat het nog niet klaar is.”

“Ik denk niet dat we honger helemaal kunnen beëindigen. Maar je moet wel ergens beginnen. En de manier waarop The Hunger Project dat doet werkt. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik daaraan financieel kan bijdragen. Zo’n investering in het einde van honger geeft direct rendement – niet in de vorm van geld, maar doordat je direct mensen helpt. Ik vind het zinniger om daaraan geld uit te geven, dan aan een dikke auto.”

Tekst loopt door onder de foto. 

Een investering in honger geeft direct rendement. Niet in de vorm van geld, maar doordat je mensen direct helpt.

INVESTEERDER

Dit partnerschap is een win-win: goed voor het milieu, voor onze klanten, voor Blokker en voor The Hunger Project.

Michiel Witteveen
Eigenaar van Blokker, BCC, Big Bazar, Miniso en Intertoys.

INVESTEERDER

Michiel-Witteveen-eigenaar-Blokker-partner-The-Hunger-Project
Michiel-Witteveen-eigenaar-Blokker-partner-The-Hunger-Project

Verandering faciliteren.

“Als ondernemer geloof ik dat de energie in de onderneming begint bij jezelf. Door uit te stralen dat het wel kan, door te geloven dat we samen iets kunnen veranderen: dat kan de hele mentaliteit veranderen. Bij het personeel en de klanten. Ik verzamel graag een goed team om me heen en neem mensen aan die beter zijn dan ik. Mijn vader zei altijd “Een dubbeltje neemt nooit een kwartje aan”. Maar ik doe dat dus wel, want zij moeten het uiteindelijk gaan doen. Ik heb weliswaar het initiatief genomen, maar ik ben afhankelijk van mijn team. Zij staan in de winkels en hebben contact met de klanten. Mijn taak is om het zo te faciliteren dat zij hun werk kunnen doen – en dat gaat bijzonder goed. Eigenlijk precies zoals The Hunger Project het aanpakt.”

Partnerschap: het recycleprogramma.

“Met Blokker lanceren wij onze eigen koffiecups met recycleprogramma. De opbrengst van het recyclen is voor The Hunger Project. Ik hoop dat veel klanten hun koffiecupjes komen terugbrengen, zodat we heel veel kilo’s kunnen recyclen. Onze eigen cupjes, of cupjes van andere merken: je kunt ze allemaal bij ons inleveren. Het levert euro’s per kilo op, en met veel klanten met veel kilo’s betekent dat een flinke geldstroom voor The Hunger Project. Samen kunnen we zo echt veel voor elkaar krijgen.”

“Ik weet dat het een daverend succes wordt – voor iedereen. Dat ons eigen personeel heel trots wordt op deze samenwerking. Dat we dit echt samen met de klanten kunnen doen. Uiteraard is het goed voor Blokker dat er meer mensen vaker in onze winkels komen om de cups terug te brengen. We kunnen het aluminium van de koffiecups voor 96% recyclen – dus het is ook goed voor het milieu. En vooral: dat het een constante kasstroom voor The Hunger Project oplevert, waar ze van op aan kunnen en waarmee ze de dingen kunnen doen waar zij goed in zijn. Dat is zo belangrijk voor zo’n organisatie. Het is dus eigenlijk een win-win: het is goed voor het milieu, goed voor Blokker, goed voor onze klanten en goed voor The Hunger Project.”

Ik faciliteer dat zij hun werk kunnen doen. Eigenlijk precies zoals The Hunger Project het aanpakt.

Ondernemers: doe ook mee.

“Ik wil dit partnerschap met Blokker en The Hunger Project op de kaart zetten, ook als voorbeeld naar andere investeerders van The Hunger Project. Om hen te inspireren en te laten zien wat er mogelijk is. Hoe je, in plaats van een eenmalige bijdrage, samen kunt zorgen voor een continue geldstroom.”

“Met zulke partnerschappen help je mee om mensen een toekomst te geven, op een hele ondernemende efficiënte manier. Ik heb met eigen ogen gezien dat het geld goed terecht komt en dat het werkt. The Hunger Project doet fantastisch werk en het voelt gewoon goed. En dat is het allerbelangrijkste.”

Investeer ook in het einde van honger.