Vivera en The Hunger Project.
Willem van Weede is CEO van Vivera, een van de grootste producenten van vleesvervangers in Europa. Vivera investeert voor de komende vier jaar in ons werk in Ethiopië, in het herstel van het Gewocha bos. Waarom is juist dit project waardevol voor Vivera? Willem vertelt over ons partnerschap, zijn ambities, het perfecte stukje zalm én een beetje meer Bokito.
Dadendrang.
“Mijn ouders waren toen ik klein was al enorm met duurzaamheid bezig, en daar heb ik me als kind puberaal tegen verzet. Toch is daar een zaadje geplant. Ik kijk naar commercieel succes én wat voor impact dat heeft. Ik heb veel energie en dadendrang. Ook ben ik competitief. Anderzijds ben ik enorm aan het nadenken over wat er allemaal in de wereld gaande is, en hoe systemen in elkaar zitten. Bij Vivera heb ik een mooie combinatie: het is de ideale plek om je gang te gaan. De markt is dynamisch, onstuimig bijna, met steeds meer concurrentie. Het wordt steeds belangrijker om dingen echt goed te doen. De smaak, de productie, het commerciële spel, maar dan is er ook veel te bereiken. Ik hou van die dynamiek, met een groot effect op de wereld.”
Verder kijken.
Willem vindt dat elke CEO maatschappelijk bewust moet zijn. “Het is belangrijk je zichtbaar verantwoordelijk te voelen over de voedingsketen. Breder dan de producten die je zelf in- en verkoopt. Voeding is een wezenlijk wereldvraagstuk. We moeten verder kijken dan het budget voor dit jaar, of de komende drie jaar. Het gaat om diepe betrokkenheid bij dat vraagstuk. Ook voor je stakeholders, consumenten, de waardering van klanten en de trots van werknemers is dat heel belangrijk. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld dat we ook gesprekken met provincie en overheden voeren over de toekomst van het bedrijf. Over vraagstukken als stikstof. Met zulke stakeholders is verantwoordelijkheid nemen en bredere maatschappelijke betrokkenheid essentieel.”
Een andere horizon.
Onder Willem’s hoede koos Vivera in 2019 volledig voor vleesvervangers. “Op het moment dat wij afscheid namen van vlees ontstond er ineens een ándere horizon. Eentje met veel positieve aspecten, bijvoorbeeld de kans op het versterken van het maatschappelijk besef dat wat we eten effect heeft op de wereld. Plantaardig eten is veel efficiënter dan als we dierlijke eiwitten eten. Een koe zet 7 kg soja en heel veel water om in 1 kg rundvlees, terwijl wij van 1 kg soja wel 2 kg tofu kunnen maken. Dat scheelt enorm veel water en grondstoffen die steeds schaarser en duurder worden. Als iedereen zo zou eten zoals we in Nederland doen, hebben we 3,5 aardbol nodig. Zo kan plantaardig eten ook direct bijdragen uit het terugbrengen van voedselschaarste en honger. We proberen consumenten hierin mee te nemen en in beweging te krijgen. We zijn goed op weg van kleine Sallandse club naar een speler die impact maakt en verbinding zoekt met de wereld om zich heen, de consumenten. Net als bij het werk van The Hunger Project gaat het niet om een ‘stukje’ van de wereld, maar om iets veel groters.”
Tekst loopt door onder de foto.
Voeding is een wezenlijk wereldvraagstuk.
In de komende 10 jaar willen The Hunger Project en WeForest met de lokale gemeenschap samenwerken, zodat zij – met hun lokale overheid – kunnen zorgen voor een bloeiende toekomst van het Gewocha bos en van haar bewoners. Vivera draagt de komende 4 jaar bij aan ons werk in Ethiopië.
We zijn op zoek naar meer investeerders!
Interesse? Neem contact op met Annemarie de Groot-Bakker.
INVESTEERDER
“Voeding of geen voeding hebben is de basis, en de gedachte dat je mensen helpt zich zo te positioneren dat ze daar zelf voor kunnen zorgen spreekt mij aan.”
Willem van Weede
CEO Vivera.
INVESTEERDER
Vegakampioen.
Willem is trots op het brede palet van Vivera. “Onlangs introduceerden we zalmfilet, die is echt heel goed. Zowel qua kleur als structuur, geur en smaak. Het was een feest om dit product op de kritische Volendamse vismarkt te lanceren.”
Ontluiking.
In april 2021 werd Vivera overgenomen door het Amerikaanse vleesbedrijf JBS. Willem: “Wat ik interessant vind aan Vivera is de transformatie van een kleine, no-nonsens, maar goed doordachte vleesproducent (voorheen ENKCO, waar we uit voort zijn gekomen), naar een bedrijf dat heel erg open staat voor de wereld. Met grote ambities, die op het wereldtoneel staat van vleesvervanging. En nu met een hefboom door nieuwe aandeelhouders, met daarachter een groot bedrijf als JBS. De overname was een relevante stap van niche naar mainstream massa. Vleesvervangers zijn al in veel huishoudens binnengedrongen, maar worden nog niet vaak geconsumeerd. Wanneer we bij massa zijn weet ik niet, maar dát is de ambitie. Die ontluiking vind ik bijzonder. De relatie met JBS inspireert, én je moet een beetje een grote mond hebben. Dat hebben we. Vivera opereert zelfstandig, ook richting JBS.”
De filosofie.
Willem kwam in aanraking met The Hunger Project via collega Boele de Jong, CFO van Vivera. Willem: “Boele is al tijden betrokken bij The Hunger Project en ik was direct enthousiast over de filosofie. Voeding of geen voeding hebben is de basis, en de gedachte dat je mensen helpt zich zo te positioneren dat ze daar zelf voor kunnen zorgen spreekt mij aan. Juist het educatieve, tegenover pleisters plakken op brandhaarden van honger. Naast Boele speelt Carel van Bemmelen – in mijn vroege loopbaan bij Sara Lee een inspirerend leider – een rol. Zijn betrokkenheid bij The Hunger Project is een grote pre voor mij.”
Ik was direct enthousiast over de filosofie van The Hunger Project.
In Ethiopië.
“De gedachte dat vlees noodzakelijk is voor een gezond dieet is wijdverbreid. En klopt niet. In de gebieden waar honger heerst wordt natuurlijk al weinig vlees gegeten, maar overal moet de transitie van vlees naar plantaardig plaatsvinden. Bij het project in Ethiopië zet The Hunger Project niet alleen in op het versterken van de mensen en het tegengaan van bodemerosie door de aanplant van nieuwe bomen. De bewoners krijgen ook de kans om op hun erven een voedselbos aan te leggen waarmee ze zelf betere voedingsstoffen binnenkrijgen en wat extra geld kunnen verdienen. Zodat de keus voor het houden van dieren voor hun vlees niet een automatische is; er is een goed alternatief. Dat past bij Vivera.”
Een beetje meer Bokito.
“The Hunger Project straalt oprechtheid uit, bescheidenheid. Het gaat om zoeken naar de dingen op de goede manier doen. Wat echt impactvol is en doordacht. Tegelijkertijd komt het wat introvert over en mag er best wat meer Bokito in om zichtbaarder te zijn en het vliegwiel aan te krijgen. Ga vooral meer partnerschappen aan. Waarbij consumenten herkennen dat de samenwerking met oprechte intentie is opgezet. Als je veel impact wilt hebben en verandering wilt realiseren, werkt het alleen als je de optelsom hebt van de inspanningen en gedachten van velen. Ik denk dat je impactvol bent als er een klik is tussen waarden van je partners en wat je zelf doet. Als je naar gemeenschappelijkheid zoekt, worden beide partijen wijzer.”
Investeer ook in een wereld zonder honger.