Onze impact in beeld: jaarverslag 2021.

In ons gloednieuwe jaarverslag zetten we op een rijtje wat er in 2021 is gebeurd en wat we hebben bereikt. We brengen de impact van ons werk in beeld met visuals, resultaten, achtergrondinformatie en driedubbel gecheckte cijfers. En we delen de broodnodige verhalen van hoop.

Trots op verandering.

Want het jaar 2021 werd opnieuw getekend door de coronapandemie en toenemende honger. Het liet ons ook opnieuw zien dat de beste weg naar een hongervrije toekomst bestaat uit investeren in lokale gemeenschappen en mensen die zelf hun situatie verbeteren. We zijn bijzonder trots op de veranderingen die duizenden getrainde dorpsleiders in hun eigen dorpen voor elkaar krijgen. Daarover – en nog veel meer – lees je in ons jaarverslag.

Enkele 2021 highlights uit de programma’s.

• We bereikten in 2021 bijna 12 miljoen mensen in de armste gebieden in 13 landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.
  • We trainden bijna 35.000 nieuwe lokale vrijwilligers, die in hun eigen dorpen voor verandering zorgen.
  • Er zijn nu 59 zelfredzame epicentra in Afrika, bestaande uit ruim 1.000 dorpen waar bijna 976.660 mensen wonen.
  • In deze 59 zelfredzame epicentra is 31% minder honger, hebben 64% meer huishoudens een moestuin en is 86% van de mensen ervan overtuigd dat ze hun eigen toekomst kunnen inrichten.
  • Ons nieuwe programma Right2Grow ging van start. Samen met 5 internationale partners werken we in 6 landen aan het einde van ondervoeding bij kinderen en toegang tot basis water, sanitatie en hygiëne-voorzieningen voor iedereen.
  • Boerengemeenschappen brengen hun klimaatrisico’s in kaart met onze Climate Resilience Index, we hebben 1.839 mensen opgeleid als klimaatadaptatie vrijwilliger en 20.160 mensen volgden workshops over klimaatadaptatie.
  • In India begeleidden we ruim 8.300 vrouwen die actief zijn als raadslid in de dorpsraad en zich inzetten voor een beter leven voor ruim 5,5 miljoen dorpsgenoten. Met een speciale spin-off voor meer dan 2.200 jonge meisjes betrekken we ook de volgende generatie.
  • Uit een externe evaluatie blijkt dat de vrouwelijke dorpsraadsleden in India na het 5-jarige leiderschapsprogramma beter op de hoogte zijn van de overheidsregelingen, meer zelfvertrouwen hebben en beter zijn toegerust om hun verantwoordelijkheden uit te voeren.

En enkele highlights uit Nederland.

• Wereldwijd werken er 384 lokale werknemers bij The Hunger Project – waarvan 75% in de programmalanden. In Nederland zijn er 18 medewerkers.
  • We maakten door Right2Grow een grote sprong: een verdubbeling van de middelen die we kunnen inzetten voor het einde van de honger. Onze inkomsten in Nederland stegen naar 8,4 miljoen euro. Dat is ongeveer 37% van de wereldwijde inkomsten.
  • Daarvan hebben we 91% aan onze programma’s en programma’s van derden besteed.
  • Daarnaast besteden we veel tijd aan het begeleiden van voorstellen van andere Hunger Project-landen, wat leidde tot nog eens 7,8 miljoen euro aan wereldwijde inkomsten.
  • We brainstormden we met ruim 120 medewerkers wereldwijd in tal van online sessies over onze nieuwe, wereldwijde strategie, die we in 2022 lanceren.
  • Ook in de Right2Grow-alliantie staat lokaal eigenaarschap hoog in het vaandel. In lijn met de Shift the Power-beweging kijken we kritisch naar de machtsverhoudingen binnen de alliantie.
  • We lanceerden ons nieuwe netwerk voor beleidsbeïnvloeding: Food4All. Samen met andere groene- en ontwikkelingsorganisaties maken we ons met Food4All sterk voor meer aandacht voor honger en ondervoeding.

Meer in het jaarverslag.

In ons jaarverslag lees je veel meer. Over waarom honger weer toeneemt. Over leerpunten en hoe we onze aanpak blijven bijstellen en optimaliseren. Waarom we vol inzetten op het versterken van de stemmen van lokale organisaties en gemeenschappen. Over wat er wel lukte, maar ook wat er niet goed ging. Wie ons werk mogelijk maakten en hoe we dat organiseerden. En uiteraard vind je in de officiële jaarrekening alle financiële cijfers op een rijtje.

The Hunger Project in Vogelvlucht.

Voor wie 100 bladzijden en alle detailinformatie net iets teveel van het goede vindt: in The Hunger Project in Vogelvlucht vind je naast een korte introductie op The Hunger Project ook enkele highlights uit het jaarverslag.

Investeer in het einde van honger.