Het einde van honger, het kan wél!

Het einde van honger,
het kan wél!

Onze geschiedenis.

The Hunger Project Nederland werd 40 jaar geleden opgericht, geïnspireerd door de Amerikaanse beweging. Sinds die tijd heeft The Hunger Project zichzelf telkens opnieuw uitgevonden, om het hoofd te kunnen bieden aan alle uitdagingen op weg naar het einde van honger. Altijd op zoek naar het antwoord op die ene vraag: wat zou hét verschil kunnen maken voor het einde van honger?

Activistische start.

1 december 1980 ging The Hunger Project Nederland van start. Geïnspireerd door de Amerikaanse beweging bestond het werk voornamelijk uit een wereldwijde campagne over honger. Tientallen vrijwilligers voerden op straat gesprekken over de – toen nieuwe – boodschap: het einde van honger is haalbaar. Ze haalden duizenden handtekeningen op.

Actie aanjagen.

The Hunger Project onderzocht welke volgende stap nodig was, om écht een verschil te maken. Door bij te dragen aan het beëindigen van de hongersnood in Cambodja en Somalië, mee te werken aan Live Aid en door Africa Prize for Leadership for the Sustainable End of Hunger in het leven te roepen – om sterk leiderschap voor het einde van honger te stimuleren en ondersteunen.

Programmalanden.

Vanaf 1987 werden de eerste programmalanden opgericht. Waar gekeken werd wat daar mistte voor het einde van honger. En door daar pionierende programma’s te ontwikkelen. Als eerste in Mexico en India, gevolgd door Bangladesh, Senegal, Ghana, Benin, Burkina Faso, Malawi, Oeganda, Ethiopië, Mozambique en Zambia.

De tekst loopt door onder de foto

Mandela-Africa-Prize-of-Leadership-The-Hunger-Project

Vrijwilligersorganisatie in Nederland.

In de jaren negentig werden door heel Nederland (maar vooral Limburg) acties georganiseerd door actieve groepen vrijwilligers: voorlichting op scholen, inspiratiebijeenkomsten en evenementen rondom de bekendmaking van de Africa Prize for Leadership.

Grassroot aanpak: mensen centraal

Al snel werd duidelijk dat liefdadigheid en een top-down benaderingen honger niet oplost. The Hunger Project pionierde tussen 1990 en 2000 met nieuwe grassroot benaderingen waarin mensen centraal staan. Zoals het African Woman Food Farmer Initiative gericht op vrouwelijke boeren. En een leiderschapsprogramma in India voor vrouwen en lokale democratie.  

Professionalisering.

In Nederland sponsorde een ondernemer in 2003 het salaris voor een manager en gingen groepen vrijwilligers op weg naar een meer professionele organisatie. Met een kantoor, een Comité van Aanbeveling en meer lijn in de activiteiten en organisatie.

Milenniumdoelen.

The Hunger Project voerde een wereldwijde campagne om de wereld te overtuigen dat de Millenniumdoelen alleen gehaald konden worden met bottom-up, gender-focused strategieën. In het Millenniumdoelen-rapport werd de epicentrumstrategie genoemd en geroemd.

Ondernemersnetwerken.

Een groep Nederlandse ondernemers ging in 2008 op reis naar Benin. Daar waren zij zo onder de indruk, dat ze een businessplan ontwikkelden om een einde te maken aan honger in Benin. Investeerdersgroep Katakle was geboren. Inmiddels is de groep uitgegroeid tot een ondernemend netwerk van bedrijven, particulieren en stichtingen. En sinds 2017 is een tweede ondernemersnetwerk actief: Odisha’s 100 voor India. 

Blijvende verandering kan alleen gebeuren wanneer mensen dat zelf doen.

Interne organisatie op de rit.

Ondertussen werd hard gewerkt aan de interne organisatie. Het team breidde uit, we kregen het CBF-keurmerk en Evelijne Bruning werd directeur – in 2017 kwam daar Annelies Kanis als directeur bij. Samen met vrijwilligers, investeerders en de wereldwijde organisatie ontwikkelden we het nieuwe strategische plan.

Financiële groei.

Door de grote inzet van vrijwilligers, sponsors en succesvolle fondsenwerving stegen de inkomsten tussen 2011 en 214 spectaculair en konden we een recordbedrag overmaken aan de programmalanden. Na jaren dromen werden we benificient van de Postcode Loterij en sleepten we voor het eerst een paar knoeperds van overheidssubsidies binnen – voor Her Choice, en recent voor Right2Grow. We groeiden uit ons jasje: we verhuisden naar een kleurrijk en duurzaam kantoor.

SDG2: zero hunger als haalbaar doel.

Bij het vaststellen van de Sustainable Development Goals werd het einde van honger door de hele wereld als haalbaar doel omarmd. Ondertekend door alle wereldleiders. En natuurlijk zat The Hunger Project op de voorste rij bij die cruciale sessie in de VN. Op de SDG-summit lanceerden wij ook onze internationale beweging voor community-led development. Want we willen zoveel mogelijk andere organisaties, beleidsmakers en financiers inspireren om van binnenuit en onderop te werken. We brengen partijen met dezelfde missie en community-led aanpak samen. De wereldwijde beweging heeft inmiddels 65 lid organisaties, die volop van elkaar leren en samen optrekken.

Zelfredzaamheid.

In 2015 werd het eerste epicentrum zelfredzaam. Op dit moment staat de teller op 51 zelfredzame epicentra, waar maar liefst 858.153 mensen wonen. En nog eens 68 epicentra zijn op weg naar zelfredzaamheid.

Groeiende rol in internationale organisatie.

The Hunger Project Nederland speelt binnen de internationale organisatie een steeds grotere rol. We coördineren internationaal de institutionele fondsenwerving en ondersteunen fondsenwerving in het buitenland. En het team in Nederland coördineert bijvoorbeeld ook alle interne audits, begeleidt landendirecteuren bij strategie- en organisatievraagstukken en bij programma innovatie.

2020: getrainde vrijwilligers staan centraal in corona-aanpak.

In totaal trainden we al bijna 500.000 lokale vrijwilligers. In de coronacrisis, waar alle landen in 2020 mee te maken krijgen, blijkt dit netwerk van getrainde vrijwilligers goud waard. Juist zij maken het verschil voor hun 16,5 miljoen dorpsgenoten in hun eigen dorpen op het platteland van Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

We leerden in de afgelopen 40 jaar dat een handjevol voorlopers met een onverzettelijke overtuiging het onmogelijke mogelijk kan maken. Door steeds weer te kijken naar wat er wél kan. En door steeds opnieuw strategisch slim hun eigen omgeving te mobiliseren. Om zo het einde van honger stap voor stap dichterbij te brengen. 

Investeer in het einde van honger.